skip to Main Content

Intakeverslag

Wil je weten hoe jouw intakeverslag en personal training-plan er uit zouden kunnen zien?

Bekijk enkele voorbeelden op deze pagina.

Klant 1: leefstijlaanpassingen op gebied van bewegen, voeding en energie.

Doelen:

  • gewicht kwijtraken.
  • andere leefstijl om gezond ouder te worden.
  • blessurevrij sporten
  • zich energieker en krachtiger voelen. Op het werk wanneer hij doceert en thuis, als hij met zijn dochters speelt.

Intakeverslag:
48 jaar, werkt als docent op middelbare school. Heeft drie dochters en een partner. Is in de zomer gestopt met roken. Sindsdien ontstond, mede door resultaten van een healthcheck op het werk, het besef dat het roer helemaal om moet om zich energieker te voelen en uit “gevarenzone” te komen. Is zich bewust van de veranderingen die hierbij passen op het gebied van voeding, bewegen en ontspanning. Heeft in het verleden succeservaringen gehad met sport. Voelde zich toen aanmerkelijk beter, energieker en krachtiger. Vervolgens met blessures te maken gehad. Knie, onderrug en schouder zijn ook nu aandachtspunten tijdens het traject. Focus ligt hierbij op ondersteunend sterker maken van: bilspieren, buikspieren, binnenkant quadriceps, retractoren bovenrug. Is bij huisarts onder behandeling om duidelijk beeld van bloeddruk te krijgen.

Gedurende het intakegesprek is ter sprake gekomen dat voor het succesvol zijn van het traject, naast het toevoegen van gezonde gedragingen, het verminderen/stoppen met ongezonde gedragingen van even groot belang is. Hierbij zijn alcohol en ontspanning aangedragen als belangrijkste factoren. Gaf aan dat hij dat moeilijk vond vanwege de koppeling alcohol met geluk en moeite hebben zich te kunnen ontspannen. Tijdens intake gewezen op koppeling ontspanning met zenuwstelsel (sympathisch en parasympathisch). Dit uitdiepen en meenemen in coaching.

Meetbare doelen:

  • bloeddruk en rusthartslag omlaag
  • conditieverbetering
  • sterkere spieren
  • met dochters kunnen spelen zonder moeite
  • minder zweten bij dagdagelijkse activiteiten
  • gewichtsverlies
  • gebruikte tijd per week om te ontspannen

Plan:

  • Maand 1: in beweging komen, sterker maken van de spieren. Belangrijkste veranderingen daarnaast zijn alcohol en ontspanning. Hierbij eerlijk en open over wat noodzakelijk is voor succes plan en daarbij zoeken naar wat voor hem werkt. Bespreken myfitnesspal als online tool bij aanpassing voeding.
  • Maand 2: merkbare conditieverbetering, minder behoefte aan alcohol, afname gewicht, bespreken welke koppeling klant nog meer heeft met geluk.
  • Maand 3: meer kennis en besef bij klant over welke gedragingen wel en niet helpend zijn bij zijn doel. Sturen op zelfstandigheid en zelfinzicht.
  • Maand 4: Conditie en kracht komen in de buurt van normaal gezond. Hoe ontspant klant en waar haalt hij zijn geluk uit?
  • Maand 5 en 6: groei naar zelfstandigheid, omgaan met blessures. Wat past bij zijn lichaam en wat niet? Wat is de rode draad om te volgen na het trajecten hoe houdt hij zijn kracht en energie vast? Richten op behoud en duurzaamheid.

Klant 2: Sporten met fysieke klachten.

Klant (53) geeft aan steeds klachten te krijgen in knie en rug bij hockeytraining. Wil spieren versterken en daarnaast wat kilo’s kwijt. Hieronder volgt een beweeganalyse.

Waarom een beweeganalyse?
Om in kaart te brengen welke spieren versterkt moeten worden om klachten te verminderen voeren we een bewegingsanalyse uit. Deze bewegingsanalyse wordt tijdens de intake gedaan. Zeer vaak komen terugkerende blessures voort uit verkeerde functionele bewegingen. Het lichaam heeft, door spierzwaktes, manieren gevonden om ”om de problemen heen te bewegen”. Het gevolg is dat sommige spieren, pezen en banden overbelast worden. Andere spieren daarentegen, vaak de stabiliserende spieren in het lichaam, blijven daardoor verzwakt. Het gevolg is dat de klant niet uit het blessurepatroon komt. Steeds opnieuw, bij opvoeren van sportbelasting, ontstaan dezelfde problemen. Dit wordt met het verstrijken van de jaren erger. Het is belangrijk om de juiste spieren te leren aanspannen! Je leert je lichaam op een andere manier te bewegen waardoor je je spierstelsel als het ware ”reset” en weer intensiever kunt bewegen.

Beweeganalyse:

  • Bij kniebuiging (squat) maakt klant een ”shift” naar rechts. Vermoeden zwakte bilspier links lijkt bevestigd bij uitvoeren single leg leg press. Bilspier links zwakker dan rechts, daarnaast moeite om beide bilspieren aan te spannen tijdens uitvoeren heuplift op de mat. Heuplift meegegeven als dagelijkse thuisoefening. Gedurende PT sessies stapsgewijs verzwaren, zowel bilateraal als unilateraal. Heuplift, box squat (let op aanspannen buik, duwen vanaf de hak en symmetrie bij opstaan).
  • Maakt bij uitvoeren gluteus medius oefening wel contact met rechts, minder met links. Oranje bandje meegegeven naar huis voor dagelijks oefenen. Sterkere gluteus medius mogelijk deel vd oplossing mbt correct uitvoeren squat. Gedurende PT sessies stapsgewijs verzwaren , zowel met strakker bandje en integreren in en functionele beweging (bv side walk).
  • Buikspieroefeningen richten op contact maken. Beweegt soms nog met schokken. Mobiliteit wel ok, geen vastzittende heupstructuren aan voorkant.
  • Hamstrings zwak, nemen daarbij de taak van de bilspieren over waardoor ze snel in kramp schieten. Voorzichtig opstarten hamstringtraining.
  • Rechter VMO duidelijk zwak ten opzichte van links. Mogelijke oorzaak van knie-naar-binnen patroon rechts. Optrainen VMO rechts.
  • Rotator cuff OK, upper trapezius wat te strak, neemt beweging over bij retracties. Losser maken Trapezius (thuis laten stretchen), in combinatie met trainen romboidius en mid-lower trapezius tijdens PT uren.

Klant 3: meer spierkracht en minder vet.

Doelen:

  • Lager vetpercentage (nu 35.9%), meer spierkracht.
  • structuur sporten/voeding/rust irt werk en prive
  • opbouw krachttraining–> wat is effectief, ontwikkeling in mogelijkheden
  • opbouw conditie–> mbv hartslag, evt interval

Intakeverslag:
62 jaar, werkzaam (32u p week) in meldkamer politie sinds oktober. Wisselende diensten (ook ’s nachts). Wil zich sterker voelen en wat gewicht kwijt. Op zoek naar balans mbt sport/voeding en rust. Hardloop-ervaring, beginner met krachttrainen.

Denkt bij sporten aan zweten, hardlopen en (deed) soms spinning op sportschool. Fietst op elektrische fiets van en naar werk. Inspanning daarop valt naar eigen zeggen wat tegen. Voelt soms echter wel vermoeide spieren. Geen echte blessures, wel stijve hamstring/bilspier. Mogelijk tgv zadel en/of onderontwikkelde core. Slaapt goed ondanks veel wisselingen in slaaptijden. Voelt zich desondanks niet altijd energiek. Heeft impact op sociale leven.

Plan:

  • Vetpercentage omlaag dmv aanpassingen voeding en toevoegen beweging. App Myfitnesspal gebruiken voor bewustwording/aanpassing.
  • structuur sporten/voeding/rust vinden tijdens coachgesprekken. Evt tools: myfitnesspal, hartlagmeter bij inspanning, hartslag in rust bij ontwaken. Verder: kennisoverdracht ploegendiensten icm voeding en sport. Uitleg lichaamsintelligentie.
  • Opbouw krachttraining. Leren spieren aan te spannen, evt in combinatie met losmaken spieren (foamroller), vervolgens spieren laten samenwerken. Effectief trainen = oefeningen doen die passen bij wat je aan kunt.
  • Opbouw conditie dmv hartslagmeter/intervals. Hardlopen en mogelijk fietsen.

Klant 4: opbouwen energie na een burn-out

Doelen:

  • opbouwen energie
  • kwijtraken 10 kilo

Intakeverslag:
Klant (35) geeft gedurende intake aan dat zij aan haar gezondheid wil gaan werken. In het recente verleden heeft ze te kampen gehad met een burn-out. Het gaat inmiddels iets beter en ze is weer enkele uurtjes aan het werk, maar de energie is nog niet op een voldoende peil. Klant wil zich energieker voelen, ook na werktijd. Daarbij wil klant 10 kilo kwijt en wil meer ”los” komen van het werk. Klant geeft aan alleen maar over haar werk te kunnen praten en ziet in dat het noodzakelijk is om andere hobby’s te zoeken en vaker te ontspannen. Bij intake is een bloeddruk geconstateerd van 148/103. Hierover is contact geweest met de assistente van de huisarts en deze heeft klant geadviseerd om op korte termijn langs te komen in de praktijk om dit verder te onderzoeken.

Klant beseft zich dat een combinatie van factoren nodig is om aan de doelen te gaan werken. Om te beginnen hebben we samen afgesproken dat klant 2x per week begeleid gaat sporten. Hierbij wordt rekening gehouden met de belastbaarheid van klant. Frequent bewegen op een niveau dat klant aankan heeft als doel om de conditie te verbeteren, de bloeddruk te verlagen en gewicht kwijt te raken. Klant beseft dat dit hand in hand zal moeten gaan met een gezonder voedingspatroon en het opzoeken van ontspannende activiteiten naast het werk.

Plan:

  • In kaart brengen wat energiegevers en energienemers zijn voor klant. Hier rekening mee houden bij maken dagplanning.
  • Elke dag een half uur lunchtijd, echt gebruiken om te lunchen en niet om te werken. Een lunchwandeling wordt aanbevolen.
  • Na werktijd bij aankomst thuis bewust even ”afschakelen” (half uurtje) voordat ze aan tafel aanschuift.
  • Huidige voedingspatroon in kaart brengen; vervolgens aanvullingen en alternatieven bieden.
Back To Top