skip to Main Content

Intakeverslag: Meer spierkracht en minder vet

Welke doelen hebben we gesteld?

  • Lager vetpercentage (nu 35.9%), meer spierkracht.
  • Meer structuur in sporten/voeding/rust aanbrengen
  • Opbouw krachttraining–> wat is effectief, ontwikkeling in mogelijkheden
  • Opbouw conditie–> met het oog op hartslag, eventueel met interval-training

Intakeverslag en beweeganalyse


Onze klant is 62 jaar, werkzaam (32u p week) in de meldkamer van de politie. Er is sprake van wisselende diensten (ook ’s nachts). Klant wil zich sterker voelen en wat gewicht kwijt. Op zoek naar balans met betrekking tot sport/voeding en rust. Klant heeft hardloop-ervaring, en is een beginner met krachttrainen.

Klant denkt bij sporten aan zweten, hardlopen en (deed) soms spinning op sportschool. Fietst op elektrische fiets van en naar werk. Inspanning daarop valt naar eigen zeggen wat tegen. Voelt soms echter wel vermoeide spieren. Geen echte blessures, wel stijve hamstring/bilspier. Mogelijk komt dit door problemen met de zadel en/of onderontwikkelde core. Slaapt goed ondanks veel wisselingen in slaaptijden. Voelt zich desondanks niet altijd energiek. Dit heeft heeft vervolgens  impact op het sociale leven.

Beweeganalyse: Vervolgstappen

  • Vetpercentage omlaag brengen d.m.v. aanpassingen op voeding en toevoegen van beweging. App Myfitnesspal gebruiken voor bewustwording/aanpassing.
  • Structuur sporten/voeding/rust vinden tijdens coachgesprekken. Eventuele tools: Myfitnesspal, hartslagmeter bij inspanning, hartslag in rust bij ontwaken. Verder: kennisoverdracht ploegendiensten in verband met voeding en sport. Uitleg lichaamsintelligentie.
  • Opbouw krachttraining. Leren spieren aan te spannen, evt in combinatie met losmaken spieren (foamroller), vervolgens spieren laten samenwerken. Effectief trainen = oefeningen doen die passen bij wat je aan kunt.
  • Opbouw conditie dmv hartslagmeter/intervals. Hardlopen en mogelijk fietsen.
Back To Top