skip to Main Content

Intakeverslag: Sporten met fysieke klachten

Klant (53) geeft aan steeds klachten te krijgen in knie en rug bij hockeytraining. Wil spieren versterken en daarnaast wat kilo’s kwijt. Hieronder volgt een beweeganalyse.

Waarom maken we een beweeganalyse?

Om in kaart te brengen welke spieren versterkt moeten worden om klachten te verminderen voeren we een bewegingsanalyse uit. Deze bewegingsanalyse wordt tijdens de intake gedaan. Zeer vaak komen terugkerende blessures voort uit verkeerde functionele bewegingen. Het lichaam heeft, door spierzwaktes, manieren gevonden om ”om de problemen heen te bewegen”. Het gevolg is dat sommige spieren, pezen en banden overbelast worden. Andere spieren daarentegen, vaak de stabiliserende spieren in het lichaam, blijven daardoor verzwakt. Het gevolg is dat de klant niet uit het blessurepatroon komt. Steeds opnieuw, bij opvoeren van sportbelasting, ontstaan dezelfde problemen. Dit wordt met het verstrijken van de jaren erger. Het is belangrijk om de juiste spieren te leren aanspannen! Je leert je lichaam op een andere manier te bewegen waardoor je je spierstelsel als het ware ”reset” en weer intensiever kunt bewegen.

Hoe ziet de bewegingsanalyse eruit?

  • Bij kniebuiging (squat) maakt klant een ”shift” naar rechts. Het vermoeden dat de bilspier links verzwakt is lijkt bevestigd bij uitvoeren van de single leg leg press. Bilspier links is zwakker dan rechts, daarnaast moeite om beide bilspieren aan te spannen tijdens uitvoeren heuplift op de mat. Heuplift meegegeven als dagelijkse thuisoefening. Gedurende PT sessies stapsgewijs verzwaren, zowel bilateraal als unilateraal. Heuplift, box squat (let op aanspannen buik, duwen vanaf de hak en symmetrie bij opstaan).
  • Maakt bij uitvoeren gluteus medius oefening wel contact met rechts, minder met links. Oranje bandje meegegeven naar huis voor dagelijks oefenen. Sterkere gluteus medius mogelijk deel van de oplossing met betrekking to het correct uitvoeren squat. Gedurende onze PT (personal training) ┬ásessies worden de oefeningen stapsgewijs verzwaard , zowel met een strakker bandje en integreren in een functionele beweging (bijvoorbeeld met een zogeheten side walk).
  • Buikspieroefeningen richten op contact maken. Beweegt soms nog met schokken. Mobiliteit wel ok, geen vastzittende heupstructuren aan voorkant.
  • Hamstrings zwak, nemen daarbij de taak van de bilspieren over waardoor ze snel in kramp schieten. Voorzichtig opstarten met de hamstring-training.
  • Rechter VMO duidelijk zwak ten opzichte van links. Mogelijke oorzaak van knie-naar-binnen patroon rechts. Optrainen van VMO rechts is noodzakelijk.
  • Rotator cuff OK, upper trapezius (dat het gewicht van de arm ondersteunt) is wat te strak, neemt beweging over bij retracties. Losser maken Trapezius (thuis laten stretchen), in combinatie met trainen romboidius en mid-lower trapezius tijdens PT uren.
Back To Top